Berry Reekers (20) is al van jongs af aan gefascineerd door film. Wat begon met fotografie en een interesse in camera’s groeide uit tot een serieuze filmcarrière. Zijn eerste echte filmproject, The Astray, ontstond uit een spontaan idee op een zomerdag. Inmiddels is hij actief als schrijver, regisseur, cinematograaf én componist. NL nieuws sprak met Berry over zijn creatieve werkwijze, uitdagingen op de set en de magie van filmmaken.

Beeld: DUTCH wizard film - Tekst: Jessy
“Ik wilde mezelf uitdagen en besloot op een dag gewoon een film te schrijven én te filmen. Dat werd het begin van The Astray. Het voelde direct als iets groots.”
Berry’s aanpak is opvallend veelzijdig: hij schrijft zijn scripts, regisseert, doet de cinematografie zelf én componeert vaak zijn eigen soundtracks. Volgens hem vullen die rollen elkaar natuurlijk aan. “Het is net als koken. Alles hangt samen. Als ik het beeld al in mijn hoofd heb tijdens het schrijven, weet ik precies hoe ik het wil filmen. Daardoor voelt het logisch om ook zelf de camera vast te houden.”
Het liefste staat hij op de set en edit hij zijn eigen werk. “Tijdens het filmen zie je alles tot leven komen, en tijdens het editen kun je dat beeld helemaal vormen tot jouw eigen verhaal.”
Zijn inspiratie haalt hij overal vandaan. “In de metro, op een terrasje… mensen inspireren me. Of ik lees iets in het nieuws en stel me dan voor: wat als daar een geheim verhaal achter zit?”
Ook in zijn stijl is Berry erg eigenzinnig. Hij combineert elementen van tientallen films en geeft daar zijn eigen draai aan. “Ik haal niet één voorbeeld aan, maar maak er iets nieuws van door te mixen. Zo ontstaat een unieke stijl.”
Een belangrijk onderdeel van zijn werk is cinematografie. “Als cinematograaf bepaal je hoe de film eruitziet. Omdat ik ook regisseur ben, hoef ik niemand om toestemming te vragen. Ik weet precies welk shot ik wil en hoe het moet voelen.”
Om alles soepel te laten verlopen op de draaidagen, bereidt hij zijn team grondig voor. “We doen een briefing vooraf, maken draaiplanningen en zorgen dat iedereen weet wat er moet gebeuren. Natuurlijk loopt er soms iets mis, maar dat lossen we altijd professioneel op.”
Berry filmt vaak in rauw formaat, zodat hij in de colorgrading volledige creatieve vrijheid heeft. Ook in de montage komt zijn visie tot leven. “De edit bepaalt de sfeer. Snij je een emotionele scène verkeerd, dan valt alles uit elkaar.”
Muziek speelt ook een grote rol. “Slechte muziek kan een goede film verpesten. Daarom componeer ik zelf of werk ik samen met producers die de juiste emotie weten te raken.”
Toch is het niet altijd makkelijk om zoveel taken op je te nemen. “Soms raak ik het overzicht kwijt. Vooral het combineren van acteren en regisseren is lastig, omdat ik steeds moet schakelen tussen techniek en emotie.”
Hoewel Berry nog volop bezig is met de distributie van zijn films, droomt hij groots. “Over vijf jaar hoop ik dat DUTCH Wizard Film is uitgegroeid tot een professioneel productiehuis, met eigen personeel en kantoorruimte.”
Zijn project The Astray blijft voor hem een hoogtepunt. “Dat we die film echt hebben afgemaakt voelt als een enorme prestatie. Ik heb er veel van geleerd.”
Berry’s tip voor beginnende filmmakers? “Ga gewoon aan de slag. Wacht niet tot alles perfect is. Maak fouten, experimenteer, laat je werk zien.”
En wat hij hoopt dat kijkers voelen bij zijn films?
“Dat ze geraakt worden. Niet per se door een boodschap, maar door het verhaal. En misschien ook wel geïnspireerd raken om zelf iets te maken.”
Volg Berry via zijn productiebedrijf DUTCH Wizard Film voor updates over zijn nieuwste projecten: