Reizigers die vrijdag vanaf Schiphol vertrokken, kregen te maken met flinke problemen rond hun bagage. Door een technisch mankement in het bagagesysteem zijn naar schatting twintigduizend koffers niet meegegaan met de vluchten. Veel passagiers kwamen daardoor zonder hun ruimbagage aan op de plaats van bestemming.
Beeld: Jessy/NL nieuws - Tekst: Nieuwsredactie
Het probleem speelde zich af in vertrekhal 2 en hield meerdere uren aan. Hoewel de storing op de avond werd opgelost, had dat geen direct effect voor reizigers die inmiddels al waren vertrokken. Doordat het systeem niet goed functioneerde, moest bagage handmatig worden verwerkt. Dit zorgde voor vertragingen en maakte het onmogelijk om alle koffers op tijd in het vliegtuig te krijgen.
Schiphol laat weten dat samen met luchtvaartmaatschappijen hard wordt gewerkt aan het alsnog bezorgen van de achtergebleven bagage. De koffers worden tijdelijk op de luchthaven opgeslagen en zullen met volgende vluchten worden nagestuurd. Volgens de luchthaven kan dit proces meerdere dagen duren.
Op een drukke dag verwerkt Schiphol normaal gesproken ongeveer 150.000 koffers.