Het Ikazia Ziekenhuis heeft het Zilver-certificaat van de Milieuthermometer Zorg behaald. Daarmee voldoet het ziekenhuis in Rotterdam aan strengere duurzaamheidseisen op het gebied van onder meer CO₂-reductie, afvalverwerking en duurzame bedrijfsvoering.
Beeld: Jessy/NL nieuws - Tekst: Nieuwsredactie
Volgens het ziekenhuis is de certificering een belangrijke stap binnen de ambitie om uit te groeien tot een brede gezondheidsorganisatie, die zich niet alleen richt op het behandelen van ziekten, maar ook op preventie en het bevorderen van gezondheid.
De Milieuthermometer Zorg kent drie niveaus: Brons, Zilver en Goud. Waar het bronzen certificaat vooral draait om het voldoen aan milieuwet- en regelgeving, stelt het zilveren niveau hogere eisen aan duurzame zorg, het terugdringen van de CO₂-uitstoot en het openbaar maken van duurzaamheidsprestaties.
Duurzaamheidscoördinator Annabel Wickel benadrukt het belang van verduurzaming binnen de zorgsector. Volgens cijfers van het RIVM is de Nederlandse zorg verantwoordelijk voor 7 procent van de totale CO₂-uitstoot, 4 procent van het afval en 14 procent van het grondstoffengebruik. "Dat staat haaks op de missie van de zorg om mensen gezonder te maken en ziekte te voorkomen", aldus Wickel.
Binnen Ikazia zijn de afgelopen jaren verschillende initiatieven opgezet om de milieu-impact te verkleinen. Zo werken meerdere afdelingen met zogenoemde green teams, wordt het aanbod van duurzame en plantaardige voeding uitgebreid, wordt afval steeds beter gescheiden en kijkt het ziekenhuis kritisch naar alternatieven voor wegwerpartikelen. Ook wordt ingezet op het terugdringen van medicijnverspilling.