Vanaf vannacht geldt in een groot deel van Nederland code rood vanwege de verwachte extreme hitte. Het is voor het eerst dat het hoogste waarschuwingsniveau voor gevaarlijk weer wordt afgegeven vanwege hitte. Ook tijdens de recordwarme zomer van 2019 werd geen code rood afgekondigd.
Tekst: Nieuwsredactie
Het weeralarm geldt vrijdag voor de provincies Noord-Brabant, Gelderland, Utrecht, Limburg, Noord-Holland, Zuid-Holland, Flevoland en Overijssel. In Zeeland, Friesland, Groningen en Drenthe blijft code oranje van kracht. Op de Waddeneilanden geldt code geel.
Volgens het KNMI kan het vrijdag lokaal oplopen tot 38 graden. De combinatie van hoge temperaturen en een hoge luchtvochtigheid zorgt voor een benauwde en gevaarlijke situatie. Het weeralarm blijft van kracht van middernacht tot vrijdag 23.00 uur.
Het KNMI benadrukt dat code rood alleen wordt afgegeven bij extreem weer met een grote impact op de samenleving. Volgens het weerinstituut kan de situatie leiden tot ernstige gezondheidsproblemen, schade en maatschappelijke ontwrichting.
Meteorologisch gezien is er geen verschil tussen code oranje en code rood. De beslissing om het hoogste alarmniveau af te kondigen wordt genomen door het zogenoemde weerimpactteam (WIT), waarin onder meer het KNMI, politie, brandweer, het Nationaal Crisiscentrum, ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat samenwerken.
Het KNMI waarschuwt dat iedereen gezondheidsklachten kan krijgen door de extreme hitte. Denk daarbij aan uitdroging, oververhitting en in ernstige gevallen een levensbedreigende hitteberoerte.
De oproep is daarom duidelijk: ga alleen naar buiten als het echt nodig is, vermijd directe zon en drink voldoende water, ook als u geen dorst heeft.
Ook het Nationaal Hitteplan van het RIVM is van kracht en blijft naar verwachting minimaal tot zaterdag gelden.