Britse premier Keir Starmer stapt op

Gepubliceerd op 22 juni 2026 om 12:44

De Britse premier Keir Starmer heeft maandag zijn vertrek aangekondigd. De leider van de Labour-partij maakte tijdens een persconferentie bij Downing Street 10 in Londen bekend dat hij aftreedt als premier van het Verenigd Koninkrijk. Daarmee komt na nog geen twee jaar een einde aan zijn premierschap.

Beeld: Jessy/NL nieuws - Tekst: Nieuwsredactie

Starmer, leider van de Labour-partij, zei dat hij heeft geluisterd naar de signalen binnen zijn partij. "Ik heb het antwoord op die vraag gehoord en ik accepteer dat antwoord," verklaarde hij zichtbaar geëmotioneerd.

Toen Starmer in juli 2024 de verkiezingen won, leek hij de man die het Verenigd Koninkrijk weer stabiliteit kon brengen na jaren van politieke onrust. Labour behaalde een overtuigende meerderheid in het parlement en maakte een einde aan veertien jaar conservatief bestuur.

Maar al snel kwam zijn regering onder druk te staan. De Britse economie bleef worstelen, overheidsdiensten kampten met problemen en binnen Labour groeide de onvrede over zijn leiderschap.

Ook verschillende beleidsplannen zorgden voor ophef. Voorstellen rond belastingen, uitkeringen en andere hervormingen stuitten op veel weerstand, zowel binnen de partij als onder de bevolking. Meerdere plannen moesten uiteindelijk worden aangepast of ingetrokken.

Een van de grootste tegenvallers voor Starmer was de affaire rond Peter Mandelson, die door hem was benoemd tot ambassadeur in de Verenigde Staten. Mandelson kwam zwaar onder vuur te liggen vanwege zijn banden met de inmiddels overleden zedendelinquent Jeffrey Epstein.

De kwestie bleef Starmer achtervolgen en beschadigde het vertrouwen in zijn regering verder. Na tegenvallende resultaten bij recente lokale verkiezingen nam de druk op de premier alleen maar toe.

Starmer blijft voorlopig aan als premier totdat Labour een nieuwe leider heeft gekozen. Die verkiezing moet volgens de partij begin juli van start gaan.

Kort na de aankondiging meldde Andy Burnham, voormalig burgemeester van Greater Manchester en sinds kort parlementslid, zich officieel als kandidaat voor het premierschap. Ook andere prominente Labour-politici worden genoemd als mogelijke opvolgers.

Aan het einde van zijn toespraak bedankte Starmer zijn medewerkers, partijgenoten en familie. Daarbij kreeg hij het zichtbaar moeilijk.

Hij zei uit te kijken naar meer tijd met zijn vrouw en twee zoons. "Nu wil ik de beste vader en echtgenoot zijn die ik kan zijn," aldus de vertrekkende premier.